Voorlezen is plezier voor twee!

(Voor)leestips voor jou en je kind

Op de basisschool wordt veel aandacht besteed aan technisch en begrijpend lezen. Natuurlijk is dit heel belangrijk, maar hoe blijft lezen leuk voor kinderen? Hoe maak je ze enthousiast voor boeken? Zowel de ouders als de leerkrachten spelen hierin een belangrijke rol.

Zo zal de leerkracht op school de kinderen regelmatig voorlezen en zelf laten lezen. Vrijwel op iedere basisschool vind je een schoolbibliotheek waar de kinderen zelf boeken kunnen lenen. Vaak is er in de klas ook een plek om te lezen. In deze leeshoek staat bijvoorbeeld een bank of een zitzak met een breed aanbod aan boeken.

Kinderen vinden het leuk om voorgelezen te worden. Het is een sociale activiteit die de band tussen voorlezer en kind versterkt. Behalve leuk, is het ook erg leerzaam. Het is goed voor de taalontwikkeling en de prestaties op school. Bij voorlezen denk je misschien alleen aan de jongste kinderen op de basisschool, maar oudere kinderen vinden het ook nog steeds leuk om voorgelezen te worden.

Er zijn ook organisaties die het belang van het voorlezen willen uitdragen, zoals de Stichting Lezen en de Stichting CPNB. Zij organiseren allerlei activiteiten waaraan kinderen op basisscholen, kinderdagverblijven en peuterspeelzalen kunnen meedoen. Zo is er voor kinderen uit groep 7 en 8 De Nationale Voorleeswedstrijd. Dit is een jaarlijks terugkerende voorleeswedstrijd waarmee men kinderen enthousiast wil maken voor lezen en in het bijzonder voor kinder- en jeugdliteratuur. Tijdens de Nationale Voorleesdagen worden kinderen voorgelezen die zelf nog niet kunnen lezen.

Naast al deze activiteiten op school, is het ook belangrijk om thuis je kind voor te lezen. Hieronder volgen een aantal voorleestips en een kort overzicht van boeken die je kunt voorlezen en boeken die kinderen zelf graag lezen.

Kies een boek
Kies samen met je kind een boek dat past bij zijn leeftijd en belevingswereld. Bij kleuters zul je bijvoorbeeld eerder voor een prentenboek kiezen dan bij oudere kinderen. Een boek mag net een beetje te moeilijk zijn. In de boekhandel of de bibliotheek kunnen ze je hierbij adviseren. Op internet geven de site www.leesplein.nl en de site www.boekenzoeker.org  tips over boeken die bij je kind passen.

Voorleesrituelen
Voorlezen kan op ieder moment van de dag, maar kinderen vinden het prettig wanneer ze kunnen rekenen op een dagelijks terugkerend voorleesritueel. Denk aan het verhaaltje voor het slapen gaan. Kies in ieder geval een tijdstip of een plek waarbij er zo min mogelijk kans is om gestoord te worden.

Voorbereiding op het voorlezen
Oriënteer je met je kind op de inhoud van het boek. Lees de titel voor en bekijk de kaft. Bespreek samen waarover je denkt dat het boek gaat. Zo wordt je kind nieuwsgierig naar het boek.

Laat je kind het verhaal voorspellen
Vraag tijdens het voorlezen aan je kind hoe hij denkt dat het verhaal verder zal gaan. Je kind moet nu goed nadenken en leert oplossingen te zoeken voor problemen.

Laat je kind reageren op het verhaal
Maak oogcontact en las af en toe een pauze in zodat je kind de gelegenheid heeft om te reageren op het verhaal. Je kind heeft een eigen interpretatie van het verhaal en kan meepraten uit eigen ervaringen. Dit geeft jou dan de gelegenheid om er op in te gaan. Zo blijft je kind betrokken bij het verhaal.

Moeilijke woorden
Soms kom je moeilijke woorden tegen die in de context van het verhaal niet duidelijk worden. Je kunt je kind het nieuwe woord leren door een plaatje aan te wijzen, een voorbeeld te geven of een vervangend woord te gebruiken. Later kun je het moeilijke woord nog een keer herhalen, zodat je kind het woord onthoudt en zijn woordenschat wordt uitgebreid.

Na het voorlezen
Laat je kind het verhaal samenvatten door het verhaal aan jou of zijn broertje of zusje na te vertellen. Door het navertellen, gaat je kind het verhaal nog beter begrijpen en nieuwe woorden blijven beter hangen.

Hetzelfde boek een paar keer voorlezen
Veel kinderen vinden het fijn als een verhaal of een boek vaker wordt voorgelezen. Dat is goed, want het heeft een positief effect op de taalontwikkeling van je kind. Vooral prentenboeken zijn uitstekend geschikt om een aantal keren voor te lezen. Iedere keer begrijpt en herkent je kind een beetje meer van het boek.

Voorlezen is plezier voor twee
Voorlezen is  goed voor de taalontwikkeling, maar het allerbelangrijkste is dat het leuk is voor zowel ouder als kind. Dus geniet samen van het verhaal en de gezelligheid.


Prentenboeken Top 10

Er is een enorm aanbod van prentenboeken voor peuters. Een jury maakt jaarlijks een selectie in de vorm van de Prentenboeken Top 10. Het belangrijkste criterium hierbij is dat de boeken, naast een goed verhaal en aantrekkelijke illustraties, voldoende aanknopingspunten bieden voor interactie met peuters. 

De lijst voor 2018 bestaat uit de volgende boeken:

 Het prentenboek ‘Ssst! De tijger slaapt’ is verkozen tot Prentenboek van het jaar 2018.

 

Populaire boekenseries (ca. 6 tot 9 jaar)

Kinderen lezen graag series. Om je een idee te geven, noemen we een paar series die leuk zijn om voor te lezen of om zelf te lezen:

    • ‘Dolfje Weerwolfje’ van Paul van Loon;
    • ‘Mees Kees’ van Mirjam Oldenhave;
    • ‘Dummie de mummie’ van Tosca Menten;
    • ‘De waanzinnige boomhut’  van Andy Griffiths en Terry Denton

Populaire boekenseries (ca. 10 tot 12 jaar)
Bij oudere kinderen zijn de volgende series erg populair:

  • ‘Harry Potter’ van J.K. Rowling;
  • ‘De Grijze Jager’ van John Flanagan;
  • ‘Het leven van een loser’ van Jeff Kinney;
  • ‘ Dagboek van een muts’ van Rachel Renée Russell

 

Redactie Snap je kind!

Wil je een totaalpakket of een abonnement voor een bepaald leerjaar: ga naar de website voor ouders.